Jouw onderneming als duurzaam merk op de kaart zetten: start hier

Zit er een duurzame ambitie in de kern van je organisatie, maar heb je het gevoel dat die niet helemaal zichtbaar is? Hoe zorg je ervoor dat je groene inspanningen de nodige aandacht krijgen, en hoe verweef je die op een authentieke manier met je bestaande merkreputatie? Wij geven alvast onze tips mee voor een duurzaam merk.

Je bent duurzamer dan je denkt

Als we aan de gemiddelde onderneming in onze omgeving vragen of ze zichzelf beschouwen als een duurzaam merk, dan is het antwoord maar al te vaak ‘nee’. Maar als we dan in de diepte duiken, merken we dat veel bedrijven eigenlijk duurzamer zijn dan ze denken. Of je nu gebruik maakt van reststromen om je energiefactuur te verlagen of werk maakt van diversiteit op de werkvloer om je ploeg aan te sterken – je vertrok misschien niet 100% vanuit een duurzame insteek, maar het resultaat is er wel. En het verschil tussen een organisatie die duurzaam handelt en een duurzaam merk, zit ‘m voor een groot deel in de communicatie. Te vaak laten bedrijven kansen schieten om erover te communiceren – soms uit angst voor greenwashing – maar daarmee beperken ze hun intern draagvlak én de impact van hun acties net. Als communicatiebureau gespecialiseerd in duurzaamheidscommunicatie staan we je bij, om wat erin zit naar buiten te brengen. En dat op een authentieke manier.

Hoe ga je richting een duurzaam merk? Een stappenplan

  1. Breng in kaart wat je al doet op vlak van duurzaamheid. Waarschijnlijk sta je al een stap verder dan je denkt.
  2. Evalueer hoe je erover communiceert. Kijk intern en extern – hoe communiceer je naar klanten en leveranciers, maar ook naar medewerkers, investeerders en partners?
  3. Zoek naar een link tussen je initiatieven en je merk. Ben je bezig met milieubescherming, waterbesparing of diversiteit op de werkvloer? Vergeet trouwens niet dat duurzaamheid of ESG verder gaat dan de E van environmental: denk ook aan je sociale inspanningen en alles wat met duurzaam bestuur te maken heeft.
  4. Maak werk van je communicatie. Formuleer je kernboodschap en verwerk ze consistent in je communicatieplan. Denk na over hoe je merkreputatie geassocieerd wordt met je duurzaamheidsverhaal.

De basics van goede duurzaamheidscommunicatie: 5 tips

Maak tijd voor het strategische denkwerk

Geen stevig huis zonder degelijke fundering, geen sterk duurzaam merk zonder onderbouwde merkstrategie. Toets af of je positionering nog past, en kijk dan op welke manier je duurzame initiatieven daarbij aansluiten.

Vermijd greenwashing en wees gewoon eerlijk

Focus in de eerste plaats op je initiatieven, en dan pas op de communicatie daarover. Wees volledig over wat je doet en wat je impact is. Laat niets achterwege. Dat duurzaam handelen je merkreputatie ten goede komt, dat moeten we je niet meer vertellen. Maar hoe belangrijk het is dat je communicatie bovenal authentiek is, daar zetten we graag nog eens de puntjes op de i. Greenwashing brengt je meticuleus opgebouwde reputatie meer schade toe dan wat anders, dus wees gewoon eerlijk.

Ook het gelijkaardige purpose washing is een absolute no-go. Purpose marketing trekt het plaatje breder dan duurzaamheid en kijkt ook naar ethisch ondernemen, je bestaansreden en je drijfveer. De spelregels zijn dezelfde: investeer meer in je authentieke duurzaamheid dan in je marketing daaromtrent, en misleid niemand.

Maar doe ook niet aan greenhushing en durf communiceren

Uit angst om aan greenwashing te doen, opteren veel bedrijven om gewoon te zwijgen over hun duurzaamheidsinitiatieven. Greenhushing zoals dat dan heet, is nochtans zonde. Het is broodnodig dat je communiceert over je doelstellingen en je ambities, hoe klein die ook zijn. Want wie zijn ambities kenbaar maakt, zal gemotiveerder zijn om ze ook waar te maken, en dat kunnen we alleen maar toejuichen. Daarbij inspireer je anderen, zowel binnen als buiten je organisatie, én vergroot je dus je draagvlak. Het gaat ‘m over de reis, niet de eindbestemming.

Ga voor storytelling en focus op positiviteit

Als creative agency gespecialiseerd in duurzaamheidscommunicatie zijn we allicht niet de meest objectieve partij, maar wel ervaringsdeskundigen: wij geloven én ervaren als geen ander dat positieve communicatie en storytelling cruciaal zijn voor je duurzaamheidsverhaal. Dat waren al lang twee belangrijke sleutelelementen om een sterke merkreputatie te bouwen, maar in duurzaamheidscommunicatie worden ze nog belangrijker. Want we moeten mensen verbinden, motiveren, enthousiasmeren. Onze Creatief Directeur Karel Vanoverberghe schreef trouwens een stukje over positieve communicatie.

Hanteer een framework

Om het bos door de bomen te blijven zien, werk je best met een framework of model. Wij bij Focus werken met een eigen ESG-framework – gebaseerd op de ESG-gids van Karine Vandenberghe – als basis om een communicatiestrategie op te bouwen. Die strategieën zetten we in om intern draagvlak te creëren, je ESG-transformatie te versnellen en uiteindelijk je merk als sterker en duurzamer op de kaart te zetten. Ben je benieuwd hoe we dat voor jouw merk kunnen inschakelen, laat dan gerust van je horen.

Deze duurzame merken gingen je voor

ABS bouwteam: voor een collectieve meerwaarde

ABS bouwteam is een voorbeeld van een bedrijf dat zijn verantwoordelijkheid wil opnemen en daarover communiceert. Het Gentse bedrijf is van mening dat architectuur naast een individuele ook een collectieve meerwaarde moet hebben. Dat hebben we gecapteerd in de nieuwe merkstrategie en rebranding die we voor hen mochten uitwerken.

Ardo: uit een kindermond

Hoe je intern draagvlak creëert, mét een positieve insteek? Ardo toont het in hun nieuwste duurzaamheidsrapport. In Ardo feeds the future gaven we een stem aan de kinderen van Ardo-medewerkers, als reminder van het waarom achter hun duurzame inspanningen.

Zoek je een sparringpartner die met jou meedenkt over hoe we jouw merk duurzaam kunnen maken? Neem contact met ons op en vertel ons over je uitdagingen.

Geef me meer informatie